היסטוריה ותרבות יהודית בלונדון

מעל לרבע מיליון יהודים חיים ברחבי הממלכה הבריטית והם מהווים את הריכוז השני בגודלו של יהודי התפוצות באירופה. ההיסטוריה והתרבות היהודית נשזרו במשך מאות בשנים בחייה של העיר ולפניכם כמה מן המקומות החשובים ביותר

 

התיעוד הראשון אודות יהודי ברטניה הוא בכתביו של המלך וויליאם הכובש מן המאה ה-11, שלמעשה ביקש "לייבא" לכאן אוכלוסייה יהודית, מאחר והאמין שיכולותיהם בתחום המסחרי יסייעו לממלכתו. מאז קבעו כאן יהודים רבים את שורשיהם וכיום ישנם 409 בתי כנסת בבריטניה, שני עיתונים יהודים גדולים הפועלים בלונדון ועשרות ארגונים המסייעים ומאגדים את הקהילה.

שני שליש מכל היהודים בברטניה חיים בלונדון. בשכונת סטמפורד היל (Stamford Hill) מתגוררת הקהילה החסידית ובה מעל ל-20,000 תושבים ובשכונת גולדרס גרין (Golders Green) גרה קהילה גדולה של יהודים וישראלים, חלקם הגיעו לכאן עוד בתחילת המאה ה-20. אלו הם המקומות הטובים ביותר למצוא בהם מגוון רחב של מסעדות כשרות בלונדון ובניהן: הודית, אסייתית, מקסיקנית וכמובן, ישראלית.

בגולדרס גרין מצוי גם בית הקברות היהודי העתיק שהחל לפעול בשנת 1895. קבורים כאן זה לצד זה פוליטיקאים, אנשי רוח, ציירים, נגנים, מחזאים ועוד (1Hoop Ln  NW11 7NL).

800px-Golders_Green_Jewish_Cemetery,_West_Side
לזכרם של הטובים מבנינו

אחד המקומות המייצגים ביותר את הקהילה היהודית בעיר הוא המוזיאון היהודי (The Jewish Museum) בשכונת קמדן, שבו ייצוג מכובד של היסטוריה ואמנות יהודית, ממאות קודמות ועד היום. מידי פעם מגיעים להציג כאן גם אומנים ישראלים עכשוויים (כמו הצלם עדי נס) ונערכים פסטיבלים ופעילויות למשפחות לקראת החגים. הכניסה בתשלום (£3.50-£7.50) והמוזיאון פתוח כל יום בין 17:00-10:00 מלבד יום שבת (ובשישי עד 14:00).

בקמדן נמצא עוד אתר תיירותי, שמבוקש בקרב מאמינים בני כל הדתות, הלא והוא ביתה של הזמרת היהודייה, איימי ווינהאוס. אלפי מבקרים מגיעים מאז מותה לבית שנמצא ברחוב 30 Camden Square  ומולו תמיד אפשר למצוא זרי פרחים טריים. ווינהאוס, שאהבה מאוד את השכונה, המשיכה לשמור אמונים לפאבים ולמועדונים התוססים של האזורגם אחרי שזכתה לפרסום ותהילת עולם.

IMG_1673
ווינהאוס: אף אחד לא עומד ביני לבין קמדן שלי

לסיום, המקום שמייצג אולי יותר מהכל את ההיסטוריה היהודית בבריטניה הוא בית הכנסת בוויס-מַרקס (Bevis Marks Synagogue), העתיק ביותר בכל הממלכה. בית הכנסת שנבנה בשנת 1701 בעבור הקהילה הספרדית של העיר, הוא היחיד בכל אירופה שהמשיך לפעול ללא הפסקה במשך יותר מ-300 שנים (4 Heneage Ln  EC3A 5DQ).

Untitled
לאחר תפילת השבת יושבים לסעוד כולם יחד

*לעדכונים שוטפים על המתרחש בעיר, הצטרפו אלינו בפייסבוק*

print

:Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

4 תגובות
Inline Feedbacks
טעינת תגובות נוספות

היי
רציתי לדעת אני מתאכסנת בגולדס גרין תמורת 35 פאונד ללילה
בים התאריכים 28.12-4.1
האם בתאריכים האלו עדיין יש את חווית תחילת שנה והחגים?
וכמה זמן נסיעה בערך מגולדרס למרכז העיר ומקומות הבילוי?
תודה רבה(:

אנו ישראלים אשר מגיעים לגולדרס גרין בשישי הקרוב ומחפשם היכן לערוך את ארוחת החג.
נשמח לעזרה, תודה מראש וחג שמח

מאמרים אחרונים באתר...

מאמרים אחרונים באתר...